[ Pobierz całość w formacie PDF ]

umie wypunktowa wspólne zainteresowania i stworzy płaszczyzn porozumienia.
Par lat temu a nawet przyznam szczerze teraz, zaczytywałem si i zaczytuje w
ksikach szpiegowskich i sensacyjnych, Ludlum, Forsyth, i oczywicie Suworow (ten
numer z krzesłem-majstersztyk). By moe dlatego lubi sam dla siebie porównywa
prac sprzedawcy z prac asa wywiadu. Szczególnie kiedy przedstawiam si i mówi
wkładajc w to zdanie swoje nazwisko: nazywam si Bond, James Bond. Ale
sprzeda jest zbyt powan rzecz i ty spróbuj tego nie robi, szczególnie jeeli
jeste kobiet.
No ale ju całkiem powanie, kada relacja rozpoczyna si od potwierdzania a na z
góry przegranej pozycji ustawiaj si sprzedawcy traktujcy sprzeda jako okazj do
zaprezentowania swoich prywatnych pogldów. Jak ognia naley wystrzega si
głoszenia swoich osobistych osdów, poniewa czas na to jest czasem prywatnym i
Instytut Neurolingwistyki, http://www.nlp.pl 37
warto pami ta e twój klient ma by zainteresowany przede wszystkim twoim
produktem a nie twoimi pogldami.
Bardzo ostronie naley w trakcie sprzeday formułowa własne przekonania a
najlepiej wstrzyma si z tym do czasu sprawdzenia gruntu. Mój dziadek zwykł
mawia: unikaj kategorycznych stwierdze a nie wyjdziesz na głupka. Chodziło o
bardziej ogólny kontekst ale to powiedzenie idealnie pasuje równie do sprzeday
W pierwszej cz ci rozmowy handlowej przydatna jest czujno sapera bo, trzymajc
si tego porównania moesz pomyli si tylko raz, a jeden kategoryczny osd
sprzeczny z rzeczywistoci klienta moe nieodwołalnie zamieni w Hiroszim nawet
dobrze zapowiadajc si sprzeda.
Dla swojej własnej higieny psychicznej moesz pami ta e wyraenie zrozumienia
dla pogldów twojego partnera nie jest tym samym co zgadzanie si z nim.
Ci ko byłoby np. zgodzi si z pogldem e : Grenlandia jest najlepszym miejscem
do wygrzewania si w czasie urlopu. (klienci mówi tego typu rzeczy, naprawd ).
Odpowied-  ach tak, rzeczywicie zgadzam si , chyba wybierzemy si tam z rodzin
bo ostatnio strasznie wymarzlimy na Karaibach prawdopodobnie zabrzmiałaby
fałszywie. Zamiast tego, zupełnie szczerze mona powiedzie- ach tak, wi c pan
uwaa e najlepszym miejscem do wygrzewania si jest Grenlandia, fascynujce,
albo rozumiem e najlepszym dla pana miejscem do wygrzewania si jest
Grenlandia.
Potwierdzanie cho cz sto mylone z wymuszonym sytuacja zgadzaniem si , nie jest
tym samym. Jest wyraeniem szacunku dla pogldów twojego partnera i niezb dnym
elementem kadej komunikacji. Wracajc do naszego przykładu łatwo mona
wyobrazi sobie co nastpiło by gdyby po zdaniu  najlepsza jest Grenlandia
sprzedawca odpowiedział -no nie ! Przecie nawet dziecko wie e na Grenlandii jest
zimno. Trach, baka pryska i zamiast przyjaznej rozmowy mamy bitw na argumenty
a nam chodzi o co zupełnie innego
Fundamentem sztuki perswazji jest unikanie mówienia  nie bd zaprzeczania
osobie, któr chcemy do czego przekona. Dotyczy kadego rodzaju negocjacji,
handlowych, rodzinnych, policyjnych i politycznych. Profesjonalici zajmujcy si
zawodowo wywieraniem wpływu doskonale wiedz, e aby skierowa rozmow na
podane przez nas tory, zawsze naley zacz od potwierdzenia tego co mówi,
myli lub czuje nasz rozmówca. Zaprzeczanie zawsze wywołuje wiadomy lub
niewiadomy sprzeciw i utrudnia negocjacje. Przykłady dobrze znamy z naszego
codziennego ycia, rozpatrzmy wi c kilka innych  yciowych sytuacji.
Wyobramy sobie sytuacj , w której małe dziecko uderzyło si i płacze i chcemy je
pocieszy. Kady wie jak nieskuteczne jest powiedzenie  Nie płacz, to wcale tak nie
boli! Zwykle wywołuje to jeszcze głoniejszy płacz. Dlaczego? Poniewa niezalenie
od wieku nie lubimy gdy kto zaprzecza naszemu dowiadczeniu. Pami tam jak
kiedy odkleiła mi si podeszwa w kupionym zaledwie trzy dni wczeniej bucie.
Drogim bucie. Sprzedawca w sklepie wyprowadził mnie z równowagi tradycyjnie
głupim stwierdzeniem w rodzaju  Zapewne uytkował pan obuwie niezgodnie z
Instytut Neurolingwistyki, http://www.nlp.pl 38
przeznaczeniem. Chodził pan w tych butach czy co? Gotujc si ze złoci wszedłem
do kierownika salonu i złoyłem skarg na sprzedawc oraz reklamacj butów.
Kierownik salonu powiedział  Nie ma co si tak denerwowa, nic si nie stało. W tym
momencie wyszedłem aby unikn drastycznej sceny! [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qus.htw.pl