[ Pobierz całość w formacie PDF ]

audycji, narzuty na te wynagrodzenia, zu\yte bezpośrednio materiały i energia.
Bud\et
Jest on w skali przedsiębiorstwa planem wyszczególniającym ilość środków potrzebnych
w określonym okresie na sfinansowanie zamierzeń: produkcji czy usług filmowych
i telewizyjnych  jako celu działalności przedsiębiorstwa. Sfinansowanie to polega przede
wszystkim na pokryciu poszczególnych kosztów niezbędnych do zrealizowania tych
zamierzeń. Pierwszym etapem tworzenia bud\etu jest ustalenie miejsc ich powstawania,
a następnie określenie ich rodzajów i skali (ilości kosztów). Zało\enia bud\etowe komórki
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
organizacyjnej przedsiębiorstwa/zakładu, np. studia filmowego, studia telewizyjnego, stolarni
itd. są punktem wyjścia do ich podziału na poszczególne miejsca powstawania kosztów.
Podstawowym kryterium decydującym o ilości  przyznawanych kosztów jest ich planowany
uzasadniony poziom: im wy\sze planowane koszty, tym większy  limit kosztowy .
Przyznając koszty jednocześnie rozpatruje się mo\liwości obni\ki kosztów poprzez
eliminację kosztów nieuzasadnionych oraz oszczędności. Zwykle pozycje z poprzedniego
bud\etu rocznego korygowane są o współczynnik wzrostu inflacji. Ostatecznego
zatwierdzenia bud\etów dokonuje Zarząd przedsiębiorstwa. Podział limitów kosztów na
poszczególne miesiące dokonywany jest w fazie tworzenia bud\etu. Kryterium podziału
kosztów na dane miesiące jest okres, w którym koszty te występują. Prawidłowe rozpisanie
bud\etu rocznego na poszczególne miesiące jest bardzo wa\ne, poniewa\ nieprzewidziana
akumulacja kosztów mogłaby spowodować chwilową utratę płynności finansowej.
Planowanie bud\etu wydaje się być pojęciem znanym i oczywistym. Ka\dy wie, jak du\y
wpływ na wyniki organizacji ma sam proces i \e stanowi on podstawę finansowego
planowania przedsięwzięć. Nie od dziś wiadomo, \e dobrze skonstruowany bud\et daje
czytelne informacje o kondycji firmy i kierunkach rozwoju w przyszłości, \e sporządza się go
w celu racjonalizacji wydatków i kontroli prowadzonej działalności.
Bud\etowanie jest bardzo trudnym projektem, stawiającym przez konstruującymi kolejne
pytania:
- jak efektywnie zarządzać bud\etem,
- jak go monitorować,
- jak komunikować jego zało\enia u\ytkownikom niefinansowym,
- czy bud\etowanie jest w ogóle potrzebne,
- czy istnieją inne, lepsze rozwiązania.
Przy niepewnych warunkach nale\y stosować między innymi następujące metody:
- identyfikacja miejsc wytwarzających największe koszty,
- cięcie kosztów a jakość produktów i usług,
- zagro\enia wynikające z ograniczania wydatków bud\etowych,
- efektywne sposoby bud\etowania w momencie ograniczania wydatków.
Du\y wpływ na bud\etowanie ma struktura przedsiębiorstwa. W bud\etowaniu coraz
większe i skuteczne znaczenie ma zastosowanie ró\nych technik informatycznych
i programów z zakresu bud\etowania. Na bud\et mają wpływ tak\e uwarunkowania
zewnętrzne, np.:
- kursy walutowe,
- notowania giełd towarowych,
- stopy procentowe,
- zmiana prawodawstwa,
- czynniki społeczne i polityczne i inne.
Dokumentacja systemu bud\etowania obejmuje wszystkie elementy działalności
przedsiębiorstwa filmowego i telewizyjnego i jest podstawą jego funkcjonowania oraz
rozliczeń z tytułów prawnych np. podatkowych oraz zobowiązań wobec pracowników,
odbiorców, dostawców i innych wierzycieli. Przykłady takiej dokumentacji to między innymi:
faktury zakupu i sprzeda\y, umowy: o dzieło, o pracę, zlecenia, listy płac, dokumentacja
księgowa, kosztorysowa i inne prowadzone w przedsiębiorstwie produkcji filmowej
i telewizyjnej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
4.2.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie są etapy produkcji programu telewizyjnego?
2. Jakie są zródła finansowania programu telewizyjnego i produkcji audycji telewizyjnych?
3. Jakie są główne koszty produkcji programu telewizyjnego?
4. Co to jest bud\et?
5. Jaką rolę pełni bud\et?
4.2.3. wiczenia
wiczenie 1
Scharakteryzuj głównych producentów programów telewizyjnych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z materiałem nauczania w poradniku oraz literaturą,
2) poszukać w Internecie informacji na temat produkcji wybranych producentów, ich statusu
prawnego itp.,
3) sporządzić tabelę w której zapiszesz te informacje,
4) zaprezentować efekty pracy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu,
- literatura zgodna z rozdziałem 6 poradnika ucznia,
- kartki papieru formatu A4,
- przybory do pisania.
wiczenie 2
Scharakteryzuj koszty produkcji programu telewizyjnego.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z materiałem nauczania w poradniku oraz literaturą,
2) poszukać w Internecie informacji na temat,
3) sporządzić tabelę w której zapiszesz informacje dotyczące wybranego programu,
4) zaprezentować efekty pracy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu,
- literatura zgodna z rozdziałem 6 poradnika ucznia,
- kartki papieru formatu A4,
- przybory do pisania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
wiczenie 3
Sporządz bud\et filmu ze studniówki szkolnej.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś: [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qus.htw.pl