[ Pobierz całość w formacie PDF ]

czy grup, stosowanych przez nie pojęć czasu i właściwego im stosunku do cza-
su (por. np. Nelkin, 1970).
Związek kategorii czasu ze stylem życia widać bardzo dobrze w Edwarda
Banfielda  teorii horyzontu czasowego", zastosowanej do analizy spoÅ‚eczeÅ„­
stwa amerykańskiego. Twierdzi on, że wiele cech konstytutywnych dla kultu-
ry i stylu życia danej klasy spoÅ‚ecznej jest bezpoÅ›redniÄ… lub poÅ›redniÄ… konse­
kwencją właściwego jej horyzontu czasowego. Banfield zwraca uwagę przede
wszystkim na stosunek do przyszłości - stopień zainteresowania nią i długość
perspektywy czasu skierowanego w przyszÅ‚ość. SÄ… one tymi czynnikami, któ­
re decydują o charakterze danej kultury i stylu życia ludzi (Banfield, 1974).
SÄ…dzÄ™, że w przypadku polskim, tzn. stylu życia spoÅ‚eczeÅ„stwa polskiego ja­
ko całości bądz też pewnych jego odłamów - również bardzo istotny jest ten
fragment stosunku do czasu, jaki podkreśla Banfield: stosunek do przyszłości,
zainteresowanie niÄ…, gÅ‚Ä™bia perspektywy czasu skierownego w przyszÅ‚ość. Dal­
sze rozdziaÅ‚y ukażą wagÄ™ i przydatność tej perspektywy w analizie spoÅ‚eczeÅ„­
stwa polskiego.
4. Czas - zmiana - Wydarzenie1
Gdy przed pięćdziesięciu już laty Sorokin i Merton, jako jedni z pierwszych,
postulowali wprowadzenie problematyki czasu w obszar zainteresowaÅ„ socjo­
logii, wskazywali na szczególnÄ… przydatność i wagÄ™ tej problematyki dla bada­
nia zjawisk zmiany spoÅ‚ecznej i różnego rodzaju procesów dynamiki spoÅ‚ecz­
nej (Sorokin, Merton, 1937). Twierdzili, że pojęcie czasu, nieodłączne od
wszelkiego pojÄ™cia ruchu i zmiany, w przypadku zmian spoÅ‚ecznych wypeÅ‚nio­
ne jest szczególną treścią społeczną, która winna być brana pod uwagę, jeśli
chce siÄ™ w peÅ‚ni zrozumieć badane zjawiska. Kryje siÄ™ ona w odmierzaniu spo­
łecznymi miarami upływu czasu, w społecznej waloryzacji czasu,w nadawaniu
społecznych znaczeń obszarom czasu, jednym słowem w tym, co kryje się pod
mianem czasu spoÅ‚ecznego. Zjawiska te w szczególny sposób wyrażajÄ… zmia­
ny zachodzące w życiu społecznym.
Podobny punkt widzenia możemy znalezć w wielu badaniach i konceptuali-
zacjach badań nad czasem rozumianym jako zjawisko społeczne i kulturowe,
analizowane w powiązaniu z różnymi procesami społecznymi zachodzącymi
w makroskali. Chodzi tu o rozlegÅ‚y i różnorodny zakres zjawisk dynamiki spo­
Å‚ecznej, jakie siÄ™ bierze pod uwagÄ™. A wiÄ™c np. ogólne procesy rozwoju spo­
Å‚ecznego (Mallmann, Nudler, 1986), modernizacji (Bourdieu, 1963, 1963a;
Rezsohazy, 1965), kontaktu kulturowego (Eisenstadt, 1949), zderzenia kultur
(Green, 1972, 1986), czy zmiany społecznej rozumianej w najogólniejszych
kategoriach (Coser, Coser, 1963). W tych analizach uwzględnia się rozległy,
różnorodny i zmienny obszar zjawisk zarówno jeśli chodzi o zakres i rozległość
elementów  zmiany spoÅ‚ecznej", jak i o zakres zjawisk temporalnych. W róż­
ny także sposób ujmuje siÄ™ w propozycjach badawczych i w prowadzonych ba­
daniach zależności między tymi dwiema sferami zjawisk. Zakłada się w nich
bądz to szczególną rolę i szczególne znaczenie świadomości temporalnej,
orientacji temporalnych2,  kategorii czasowych społecznie znaczących" (jak to
określił jeden z autorów), wyobrażeń z czasem związanych dla przebiegu tych
1
 Wydarzenie" - tym eufemizmem, którym przez lata propaganda oficjalna określała wybuchy
spoÅ‚ecznego niezadowolenia, pisanym dużą literÄ…, okreÅ›lam pewien rodzaj zmian: zmiany gwaÅ‚­
towne, zaskakujÄ…ce, gÅ‚Ä™bokie, o doniosÅ‚ym znaczeniu dla życia spoÅ‚ecznego, sytuacje  spoÅ‚eczne­
go stanu wyjątkowego", jak to trafnie określił Piotr Aukasiewicz.
2
Omówienie tych kategorii znajduje się w poprzednim rozdziale.
36
Procesów, bÄ…dz też ujmuje siÄ™ te zależnoÅ›ci inaczej, badajÄ…c wpÅ‚yw zachodzÄ…­
cych procesów na nastawienie ludzi wobec czasu i na caÅ‚y obszar zjawisk to­
warzyszących, takich jak przemiany systemów wartości, warunkowanie typów
aktywnoÅ›ci. Jak to napisaÅ‚ wprost jeden z przywoÅ‚ywanych tu autorów, posta­
wy temporalne i stosunek do czasu mogÄ… być warunkiem, motorem, przy­
czyną lub efektem dokonujących się w szerokiej skali społecznej procesów
zmiany społecznej (Rezsóhazy, 1963). Kierunek uwzględnianych zależności
bywa zatem rozmaity. Często zresztą uwzględnia się równolegle współwystę-
Powanie i wzajemne oddziaływanie dwu porządków zjawisk, z jednej strony
określonych hasłem  czas społeczny", z drugiej - różne aspekty procesów
"zmiany społecznej", też bardzo różnie przecież rozumianej. Kategoria czasu
społecznego, a więc społecznie subiektywnego, odniesionego do świadomości
jednostek i wartości grupowych, dostarcza mikroperspekty wy - punktu widze-
nia uczestników tych procesów - z jakiej mogą być analizowane te różne pro-
cesy zachodzące w makroskali. Bada się więc związek różnych aspektów cza-
su z tymi procesami, np. drogą analizy przemian wartości i postaw jednostek
czy też Å›wiadomoÅ›ci spoÅ‚ecznej zbiorowoÅ›ci znajdujÄ…cych siÄ™ w zasiÄ™gu od­
działywania tych procesów. Zwietnym przykładem tego typu badania może
być Rozsóhazy'ego badanie zróżnicowania  kategorii temporalnych społecz-
nie znaczących" w społecznościach zróżnicowanych pod względem rozwoju
spoÅ‚ecznego - tradycyjnych i rozwiniÄ™tych - w różnym stopniu poddanych od­
dziaÅ‚ywaniu wzorów cywilizacji industrialnej (Rezsóhazy, 1965). Innym bar­
dzo ciekawym przykÅ‚adem mogÄ… być badania Eisenstadta nad relacjami miÄ™­
dzy sposobami percepcji czasu i przestrzeni przez jednostki a strukturą społecz-
ną w sytuacji kontaktu kulturowego. Pochodne procesy niestabilności i dezor-
ganizacji społecznej wyrażają się również w stosunku do czasu i do przestrze-
ni; ich korelatem jest zerwanie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci czasu, co z kolei ma istotne konse­
kwencje dla funkcjonowania społecznego (Eisenstadt, 1949). Inny jeszcze
Punkt widzenia prezentują autorzy artykułu, którzy koncentrują się na wpływie
stosunku do czasu (perspektywie czasu w ich ujęciu) na działania jednostek
i zbiorowości na rzecz zmiany społecznej (Coser, Coser, 1963).
Stosunkowo wiele uwagi badaczy zajmowaÅ‚y zagadnienia przemian struk­
tury Å›wiadomoÅ›ci temporalnej i zwiÄ…zanych z nimi przemian innych elemen­
tów systemów wartoÅ›ci w tradycyjnych spoÅ‚ecznoÅ›ciach, podlegajÄ…cych pro­
cesom modernizacji. Przekształcenia tradycyjnej chłopskiej mentalności, kul-
tury i ethosu, oraz właściwych dlań koncepcji i odniesień do czasu ujmowane [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qus.htw.pl